Vés al contingut
x

Temporada de Cambra JJ.MM. de Sabadell: Lieder Càmera i els Cors de Mendelssohn

Mitjà de comunicació:
Infernemland (blog)
Data de publicació:
27 de maig de 2017
Extracte
La dificultat d’afrontar un repertori per a doble cor amb una formació cambrística posa a prova el nivell sobretot tècnic dels seus membres
Enllaç a la notícia aquí

El darrer concert de la temporada de cambra de JJ.MM de Sabadell ha estat dedicat a lla música coral de Felix Mendelssohn, amb una primer part de música religiosa per a doble cor i a la segona lieder romàntics a quatre veus.

El repertori era preciós i poc sovintejat per els cors catalans que acostumen a evitar el romanticisme centre europeu, necessitat d’una conjunció, equilibri i intensitat de l’emissió vocal rotunda en tot els registres i d’expressiva contundència.

El Cor Lieder Càmera és una de les formacions corals catalanes de prestigi des del 1990 que va començar de la ma de Josep Vila i Casañas la seva activitat musical, activitat que l’ha portat a participar en els concerts simfònics corals de més relleu de la temporada simfònica barcelonina, alhora que  ha col·laborat amb formacions prestigioses i directors de relleu. Potser per tot això i perquè sempre que l’havia escoltat en solitari m’havia semblat un grup coral de molta qualitat idoni per aquest repertori romàntic alemany, havia posat moltes expectatives en aquest concert i el resultat, sobretot a la primera part em va semblar decebedor.

La dificultat d’afrontar un repertori per a doble cor amb una formació cambrística posa a prova el nivell sobretot tècnic dels seus membres i ahir en la primera part s’evidenciava sobretot un desequilibri entre les vocalitats agudes i les greus, i una emissió d’intensitats fluctuants i no sempre precises i homogènies. Potser aquestes vuit veus eren avui per avui un repte massa gran o potser el director Eduard Vila i Perarnau no va saber dotar a la seva direcció de les intensitats més adequades. Hi va haver una boca expressivitat però no una bona emissió, i mentre la zona aguda de les sopranos era excessivament tibada, el pedal harmònic greu quedava excessivament feble per els barítons/baixos o les mezzosopranos/contralts.

A la segona part amb els lieder romàntics a quatre veus, em van agradar més, especialment en “Frühzeitiger Frühling” i “Abschied von Walde”, el tercer i quart lied dels “Sechs Lieder, im Freien zu singen” Op 59, on van semblar feliçment més conjuntats, equilibrats i expressius. El que esperava des d’un bon inici.

Tot i així crec que la poca varietat de la direcció, tampoc va afavorir en treure tot el potencial sonor.

Els cors de Mendelssohn

DIE DEUTSCHE LITURGIE
*Kyrie
*Ehre sei Gott in der Höhe
Maria Alonso, soprano
Berta Lunes, alto
Josep Lluís Moreno, tenor 
Lluís Calvet, baix
*Heilig

SECHS SPRÜCHE ZUM KIRCHENJAHR,Op. 79
*Im Advent Weihnachten
*Am Neujahrstage In der Passionszeit
Pilar Rovira, soprano
Teresa Udina, alto
Quim Riumalló, tenor
Jaume Casalí, baix
*Am Karfreitage
*Am Himmelfahrtstage

PSALM 100,JAUCHZET DEM HERRN ALLE WELT
Joana Bibiloni, soprano I
Pilar Rovira, soprano II
Teresa Udina, alto I
Berta Lunes, alto II
Jaume Bardolet, tenor I
Josep Lluís Moreno, tenor II
Lluís Calvet, baríton I
Christoph Doben, baix

II
SECHS LIEDER,IM FREIEN ZU SINGEN,OP.59
*Im Grünen
*Frühzeitiger Frühling
*Abschied vom Walde
*Die Nachtigall
*Ruhetal
*Jagdlied

VIER LIEDER,OP.100
*Andenken
*Lob des Frühlings
*Frühlingslied
*Im Wald

Cor Lieder Càmera
Director: Eduard Vila i Perarnau

Teatre Principal, Sabadell 26 de maig de 2017

El públic que omplia la platea del Teatre Principal de la capital vallesana va aplaudir amb intensitat però poca estona, senyal que malgrat ser un cor de la ciutat, segurament no vaig ser l’únic en pensar que l’actuació tot i ser correcta, no va ser el que s’esperava  d’un cor amb moltes més possibilitats que les exhibides ahir.  Tot i així va repetir un dels lied interpretats.